An Intersectional Approach to the Children’s and Young People’s Literature in the Field of Culture and Education
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
This article presents the results of the research “Shsss! You can’t talk about that! Children’s literature, in search of words to name”. The main objective of this research is to identify the milestones that marked changes in the ideas regarding gender roles and expressions, sexual diversity, and images of boys and girls, in the history of children’s literature. Children’s literature as a concept and literary text was explored through a documentary review in two ways: first, a review of the history of children’s literature, focusing on the moments of rupture and appearance of texts on innovative themes. Second, an exploration of the way in which children’s literature currently approaches sexual diversity. This analysis offers a useful intersectional perspective for cultural and educational studies.
literatura infantil, género, roles de género, expresión de género, diversidad sexual, educaciónchildren’s literature, gender, gender roles, gender expression, sexual diversity, educationliteratura infantil, gênero, papeis de gênero, expressão de gênero, diversidade sexual, educação
Andricaín, S. (2014). Diversidad sexual y literatura infantil y juvenil: una aproximación. Fundación Cuatro Gatos. https://www.cuatrogatos.org/detail-articulos.php?id=805
Benjamin, W. (1989). Escritos: la literatura infantil, los niños y los jóvenes. Nueva Visión.
Borja Orozco, M., Galeano, A., y Ferrer Franco, Y. (2010). Los conceptos de literatura infantil y juvenil, su periodización y canon como problemas de la literatura colombiana. Estudios de Literatura Colombiana, (27),157-177. https://doi.org/10.17533/udea.elc.9702
Botero, A. (2003). La metodología documental en la investigación jurídica: alcances y perspectivas. Opinión Jurídica, 2(4), 109-116. https://revistas.udem.edu.co/index.php/opinion/article/view/1350
Botto, J. (2016). De eso sí se habla: los temas tabúes en la literatura infantil y juvenil. Infobae. https://www.infobae.com/cultura/2016/08/13/de-eso-si-se-habla-los-temas-tabu-en-la-literatura-infantil-y-juvenil/
Brée, J. (1995). Los niños, el consumo y el marketing. Paidós.
Bruel, C. (2013). La historia de Julia: la niña que tenía sombra de niño. Calibroscopio.
Cerrillo, P. (s. f.). Literatura infantil y juvenil para descubrir el mundo. Fundación Botín.
Comino, S. (2002). Esto no es para vos. Boletín de ALIJA,(87), 2-9. https://www.imaginaria.com.ar/08/7/comino.htm
Comino, S. (2005). Temas tabúes en la literatura infantil. Centro de las artes, la cultura y las personas.
Córdova, A. (2019). Los días felices. Diversidad sexual y cuentos para niños, niñas, niñes y jóvenes. Linternas y Bosques. https://linternasybosques.com/2019/06/28/los-dias-felices-diversidad-sexual-y-libros-para-ninos-ninas-nines-y-jovenes/
Cuéllar Morales, D., Morales Castro, Y. A., Rodríguez Castañeda, N., Ruano Cárdenas, D. P., y Susatama Rico, P. A. (2023). Interculturalidad en la enseñanza de la sexualidad en nivel preescolar de la comunidad educativa Manuela Beltrán, sede Gaván, de la ciudad de Yopal Casanare [tesis]. Magíster en Educación Inclusiva e Intercultural, Universidad del Bosque.
De Haan, L., y Nijland, S. (2004). Rey y rey. Serres.
DePaola, T., y Alonso, F. (2002). Oliver Button es una nena. Everest.
Galeano, M. (2018). Estrategias de investigación social cualitativa: el giro en la mirada. Universidad de Antioquia.
García, C. I. (2007). Diversidad sexual en la escuela. Dinámicas pedagógicas para enfrentar la homofobia. Colombia Diversa.
Hill Collins, P., y Bilge, S. (2019). Interseccionalidad. Morata.
Hoyos, C. (2000). Un modelo para investigación documental. Señal Editora.
Larralde, G. (2016). Los mundos posibles: un estudio sobre la literatura LGBTTTI para niñxs. Título.
Mendoza, R. (2018). La censura en el estilo literario de los libros infantiles. Letrinas y Desperfectos. http://letrinasydesperfectos.blogspot.com/
Ministerio de Educación Nacional [MEN] y Fondo de Población de las Naciones Unidas [UNFPA]. (2016). Ambientes escolares libres de discriminación. Orientaciones sexuales e identidades de género no hegemónicas en la escuela. Aspectos para la reflexión. Convenio marco entre el Ministerio de Educación Nacional (MEN), el Fondo de Población de las Naciones Unidas (UNFPA), el Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD) y el Fondo para la Infancia de las Naciones Unidas (Unicef).
Pizarro, J. (2014). 10 libros infantiles con mucho orgullo (gay). El Asombrario. https://elasombrario.publico.es/10-libros-infantiles-con-mucho-orgullo-gay/
Richardson, J., y Parnell, P. (2005). Tres con Tango. Kalandraka.
Sendak, M. (2012). Grim Colberty Tales with Maurice Sendak Pt. 1. Colbert Nation. Comedy Partners, 24.
Sequera, A. J. (2014). ¿Cómo se escribe literatura infantil? Ni más ni menos. La Tinta Invisible. https://latintainvisible.wordpress.com/2014/02/11/como-se-escribe-literatura-infantil-ni-mas-ni-menos/#:~:text=Ni%20m%C3%A1s%20ni%20menos.
Turín, A., y Bosnia, N. (2012). Rosa Caramelo. Kalandraka.
Fuentes primarias
Sentencia T-478 de 2015. (2015, 3 de agosto). Corte Constitucional (Gloria Stella Ortiz Delgado, M. P.). https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2015/t-478-15.htm
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.