Published May 14, 2024



PLUMX
Almetrics
 
Dimensions
 

Google Scholar
 
Search GoogleScholar


María del Pilar Vergel-Castilla https://orcid.org/0000-0003-1890-5580

Sandra Liliana Londoño-Calero https://orcid.org/0000-0002-9130-7504

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Abstract

This research article discusses the manner in which artists learn, teach and investigate, with the aim of understanding how university practices, the National System of Science, Technology and Innovation, and the Colombian university educational system acknowledge or do not acknowledge their artistic products. Basing itself on a systematic exploration of their production in indexed publications and interviews with students, graduates, professors and teachers, this article presents an explanation which uses the tools of Grounded Theory and concludes that the arts are linked with science through the paradigm of complexity. By means of the Rhizome Theory of Deleuze and Guattari, we can explain how artists learn, teach and investigate in the arts.

Keywords

Educational research, teaching methods, learning methods, art educationInvestigación pedagógica, método de enseñanza, método de aprendizaje, educación artística

References
Barboza, J. L. (2020). Desde el paradigma cualitativo: Inflexiones en un metarre- lato. En J. L. Barboza y L. Pereira (comps.), Investigación cualitativa emergente: reflexiones y casos (pp. 147-170). Cecar.

Barriga, M. L. (2009). La investigación en educación artística: Una guía para la presentación de proyectos de pregrado y postgrado. El Artista, 6, 154-163. 21

Barrow, J. D. (1995). El universo como obra de arte. EPubLibre.

Berger, P., & Luckmann, T. ([1967] 1993). La construcción social de la realidad. Amorrortu.

Bourdieu, P. (1988). El interés del sociólogo. En Cosas dichas (pp. 108-114). Gedisa. Borgdorff, H. (2010). El debate sobre la investigación en las artes. Cairon. Revista de Ciencias de la Danza, 13, 25-46.

Bunge, M. (1992). ¿Qué es la ciencia? En La investigación científica. Su estrategia y filosofía (pp. 6-23). Ariel.

Corbin, A., Vigarello, G., & Courtine, J. J. (2005). Historia del cuerpo. Taurus. Deleuze, G., & Guattari, F. ([1980] 2000). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Editora 34.

Díaz-Bravo, L., Torruco-García, U., Martínez-Hernández, M., & Varela-Ruiz, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en Educación Médica, 2(7), 162-167. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S200750 572013000300009&script=sci_arttext

Eisner, E. W. (2005). El arte en las ciencias sociales. Enfoques Educacionales, 7(1), 8191.

Escobar, J., & Bonilla, I. (2017). Grupos focales: una guía conceptual y metodológica. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 9(1), 51-67. http://148.202.167.116:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/957/Grupos focales una guía conceptual y metodológica.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Hakim, C., Muskus, C., Zukierbraum, T., Uribe, F., Castro, J., Ángel, J., Riaño, Y., & Benavides, T. (Eds.). (2014). Conceptos de arte contemporáneo. Fundación Neme y NC-Arte. https://nc-arte.com/wp-content/uploads/2020/08/LIBROConceptosdeartecontemporaneo.pdf

Hannula, M., Suoranta, J., & Vaden, T. (2005). Artistic Research - Theories, Methods and Practices. Academy of Fine Arts, Helsinki, Finland and Universiry of Gothenburg / ArtMonitor.

Haraway, D. (1988). Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. Feminist Studies, 14, 575-599.

Hernández-Hernández, F. (2006). Campos, temas y metodologías para la inves- tigación relacionada con las artes. En M. C. Gómez Muntané, F. Hernández Hernández, H. J. Pérez López (comps.), Bases para un debate sobre investi- gación artística (pp. 9-50). Ministerio de Educación y Ciencia. https://www. libreria.educacion.gob.es/libro/bases-para-un-debate-sobre-investigacion-artistica_179878/

Hernández-Salgar, Ó. (2011). La creación y la investigación artística en instituciones colombianas de educación superior. A Contratiempo, (26), 1-19. http:// www.musigrafia.org/acontratiempo/?ediciones/revista-23/artculos/la-creacin-y-la-investigacin-artstica-en-instituciones-colombianas-de-educacin-superior.html

Kuhn, T. S. (2005). La estructura de las revoluciones científicas. Fondo de Cultura Económica.

Latour, B. (1992). Ciencia en acción. Labor.

Lozano, A. M. (2013). De creador de objetos estéticos a generador de prácticas sociales. Un estudio de caso de las prácticas artísticas contemporáneas en Colombia. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 8(1), 9-18. http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cma/issue/view/386

Manchado-Garabito, R., Tamames-Gómez, S., López-González, M., Mohedano- Macías, L., D ́Agostino, M., & Veiga de Cabo, J. (2009). Revisiones sistemáticas exploratorias. Medicina y Seguridad del Trabajo, 55(216), 12-19. https:// doi.org/10.4321/s0465-546x2009000300002

Marín-Viadel, R. (2011a). La investigación en educación artística. Educatio Siglo XXI, 29(1), 211-230. http://revistas.um.es/educatio/article/view/119951

Marín-Viadel, R. (2011b). Las investigaciones en educación artística y las metodologías artísticas de investigación en educación: temas, tendencias y miradas. Educação, 34(3), 271-285. https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/9515

Martínez-Miguélez, M. (2004). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. Trillas.

Mejía-Echeverri, S., & Yarza de los Ríos, A. (2009). Discursos y conceptualizaciones sobre la educación artística en revistas colombianas: 1982-2006. Revista Educación y Pedagogía, 21(55), 171-188. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9765

Morin, E. (2011). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa. https://cursoenlineasincostoedgarmorin.org/images/descargables/Morin_Introduccion_al_pensamiento_complejo.pdf

Penrose, R. (1989). The Emperor’s New Mind: Concerning Computers, Minds, and the Laws of Physics. Oxford University Press.

Prigogine, I., & Stenger, I. (1994). La nueva alianza: Metamorfosis de la ciencia. Alianza Universal.

Restrepo, E. (2018). Decolonizar la universidad. En J. L. Barboza y L. Pereira (comps.), Investigación cualitativa emergente: reflexiones y casos (pp. 11-26). Cecar.

Roldán, J., & Marín-Viadel, R. (2012). Metodologías artísticas de investigación en Educación. Aljibe.

Santamaría, C. (2010). Panorama de las publicaciones seriadas y la producción académica en el área de las artes: el caso colombiano. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 5(1), 5-9. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cma/article/view/1944

Serbia, J. (2007). Diseño, muestreo y análisis en la investigación cualitativa. Hologramática, 3(7), 123-146. http://dspace.utalca.cl/bitstream/1950/9421/1/ Serbia_JM.pdf

Sierra-Bravo, R. (1994). Técnicas de investigación social. Teorías y ejercicios. Paraninfo.

Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia.

Suoranta, J., Vadén, T., & Hannula, M. (2014). Artistic Research Methodology. Narrative, Power and the Public. Peter Lang. https://www.researchgate. net/publication/272295724_Artistic_Research_Methodo logy_Narrative_ Power_and_the_Public
How to Cite
Vergel-Castilla, M. del P., & Londoño-Calero, S. L. (2024). Transitions and New Viewpoints in the Investigation of the Visual Arts in Higher Education. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 17, 1–23. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m17.tnpi
Section
Articles